Styrelsen 2022 - 2023 består av 7 ordinarie ledamöter och 3 suppleanter.

Vad gör styrelsen?

I en bostadsrättsförening ska det finnas en styrelse som ansvarar för den löpande verksamheten.

• beslutar om firmateckningen
  • kallar medlemmarna till föreningsstämman
  • företräder föreningen
  • ansvarar för den löpande verksamheten i föreningen
  • ansvarar för att årsredovisningar upprättas
  • rättar sig efter stadgarna och föreningsstämmans beslut
  • anmäler ändringar i föreningen till Bolagsverket

Vem gör vad i styrelsen?

Hur går rollfördelningen till?

Styrelsen ska enligt stadgarna bestå av minst tre och högst 7 ledamöter med högst tre suppleanter. Dessa utses på föreningsstämman efter förslag från valberedningen. Rollerna fördelas antingen där eller på ett separat styrelsemöte. Styrelsen väljs för högst två år.

Ordförande

Leder arbetet, bevakar att styrelsen sköter sig, kallar till sammanträden och ser till att de hålls på ett korrekt sätt och protokollförs. Ordföranden ser även till att besluten som fattas verkställs och har vid lika röstetal utslagsröst. Ordföranden har det yttersta ansvaret och kan ställas till svars.

Vice ordförande

När styrelsens ordinarie ordförande är frånvarande träder vice ordförande in och axlar dennes ansvar och utför dennes uppgifter. När ordinarie ordförande finns tillgänglig fyller den vice ordförande samma funktion som övriga ordinarie ledamöter.

Ekonomiansvarig

Ser till att föreningens ekonomi sköts på rätt sätt och ansvarar bland annat för bokföring, budgetförslag och bokslut.

Sekreterare

Sekreteraren har en administrativ roll och har vissa specifika uppgifter. Bland dessa ingår att förbereda styrelsesammanträden och föreningsstämmor, att föra protokoll, att få dessa undertecknade och att förvara föreningens viktiga dokument på ett säkert sätt.

Ledamöter (ordinarie)

Fungerar som ett stöd för ordföranden och utför de uppgifter som delegeras.

Suppleant

En suppleant fungerar som en reservmedlem i styrelsen. Om en styrelseledamot inte kan fullfölja sina uppgifter kliver suppleanten in och tar över deras uppgifter. I en del föreningar behöver suppleanterna inte delta under styrelsens sammanträden, det är föreningens stadgar som avgör det.